Субота, 27.04.2024, 20:29
Вітаю Вас Гість | RSS

Кліо

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 18
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

   Інтерактивні методи навчання на уроках історії

 Ефективність  процесу навчання значною мірою зумовлена методами його реалізації. Оскільки головною метою навчання демократії у школі є формування в учнів навичок брати участь у суспільному житті та впливати на його хід, то значною мірою воно повинно відходити від традиційної форми викладання. Тому ,поряд із традиційними методами,доцільно використовувати новітні , що ґрунтуються на таких засадах:

  • поглиблення ролі кооперації в умовах навчально-виховного процесу на рівнях «учень-учень», «учень-учитель»;
  • використання активних та інтерактивних методів навчання ,що забезпечує залучення учнів до постановки питань,дослідження проблем, процесу формування рішень;
  • вивчення суперечливих питань за допомогою критичного аналізу різних
  •  

Роль інтерактивних методів навчання у процесі педагогічної взаємодії вчені дослідники , та педагоги-практики визначають по різному : одні вбачають у них панацею,котра розв’язує усі проблеми навчального процесу , інші – вагомий додаток до системи методів навчання , а дехто – інструмент , який дозволяє значно урізноманітнювати досить однотипну форму пізнання дійсності.

Навчання – ключ до успіху в майбутньому . Щоправда ,розуміють це далеко не всі. Унаслідок величезних соціальних , політичних та технологічних змін , що відбулися за останні роки, світ і наша держава переживає не найкращі часи. І тому , мабуть, настала пора вносити зміни і в процес навчання, переводячи його в режим активного, більше того інтерактивного простору.

   Отже,спробуємо визначити поняття «інтерактивне навчання». Лінгвістичне тлумачення в іншомовних словниках свідчить , що поняття «інтерактивність» прийшло до нас з англійської мови. «Interactive»- той, який взаємодіє, впливає, один на одного. Українською мовою його можна витлумачити так : спосіб вести бесіду, діалог з чим-небуть ( книги,комп’ютер) або ким-небудь (учень, учитель). Таке тлумачення дає змогу говорити про інтерактивне навчання як діалогічне, що забезпечує в середній школі взаємодію педагога та учня. Слід зазначити що термін «інтерактивна педагогіка» порівняно новий: його увів у 1975 році німецький дослідник Ганс Фріц.У працях цього вченого мета інтерактивного процесу – змінити й поліпшити моделі поведінки його учасників.Аналізуючи власні реакції та реакції партнера , учасник змінює свою модель поведінки і свідомо засвоює її ,що дає змогу говорити про інтерактивні методи як процес інтерактивного виховання.

Інтерактивність у навчанні можна пояснити як здатність до взаємодії,перебування в режимі бесіди, діалогу, дії.

Відповідно , у дослівному розумінні інтерактивними можна назвати ті методи, у яких , хто навчається, є учасником , що здійснює щось : говорить , керує, моделює, пише, малює тощо, тобто не виступає тільки слухачем, спостерігачем , а бере активну участь у тому , що відбувається. Отже, інтерактивними є ті методи , які здійснюються шляхом активної взаємодії учнів у процесі навчання . Вони дають змогу на основі внеску кожного з учасників процесу навчання у спільну справу , отримати нові знання й організувати спільну діяльність від окремої взаємодії до широкої співпраці. В інтерактивному навчанні учні навчають один одного , їх відмінністю є діалогічний , чи скоріше «полілоговий» характер.

Навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це спів-навчання , взаємонавчання , де учень  і вчитель є рівноправними , рівнозначними суб’єктами навчання . Педагог виступає лише в ролі організатора процесу навчання . Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій , використання рольових ігор , спільне розв’язання проблеми на основі аналізу обставин і відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь , виробленню цінностей ,створенню співробітництва , взаємодії , дає змогу педагогові стати справжнім лідером дитячого колективу.

   Не випадково , що ініціаторами поширення інтерактивного навчання в Україні виступили вчені , викладачі і методисти , пов’язані  з вивченням і викладанням суспільних дисциплін, де традиційні методи навчання не можуть забезпечити реалізацію сучасних завдань освіти. Інтерактивні методи не є зовсім новими для української школи . Частково вони використовувалися ще в перші десятиріччя минулого століття й були поширенні в педагогіці та практиці української школи . В 20-ті роки діяла школа Рівіна  , де застосовували ці методи . Подальшу розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо знайти у 70-80 –х рр. ХХ ст. в працях В.Сухомлинського, В.Шаталова  , Є. Ільїна, теорії розвивального навчання. Однак в радянські роки , це було радше винятком , ніж правилом.

У Західній Європі та США групові форми роботи учнів активно розвивалися та удосконалювалися. Коли сягнути ще  глибше в історію виникнення та розвиток інтерактивного   методу , то можна побачити , що ще Конфуцій більше 2000 років тому виголошував : « те, що я чую, я забуваю; те , що я бачу, я пам’ятаю;те ,що я роблю, я розумію». Щоправда , наполягати, що великий китайський філософ мав на увазі інтерактивність було б некоректно  . Але все можливе.

Сьогодні, багато вчителів , і я в їх числі уже відкрили для себе переваги інтерактивних методів навчання , які допомагають створити атмосферу творчої невимушеності й допомагають кожній дитині виявити свої можливості.

   Державна національна програма «Освіта»(Україна ХХІ ст.) орієнтує всю систему освіти на формування освіченої творчої особистості. Це повинен бути учень зі стійким інтересом до історії, загальною ерудицією , широкими й міцними знаннями здобутими на уроках і під час позакласної роботи .

   Схильність учнів до активної творчої діяльності формується на уроках різних типів, на яких учителі використовують досягнення передових педагогічних технологій , інновацій, сучасних методів та прийоми навчання, Нагромаджений в Україні та за кордоном досвід переконливо свідчить , що інтерактивні методи  сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу. Вони дають змогу учням:

  • краще засвоювати знання ;
  • формувати власну думку , правильно її висловлювати , доводити свою точку зору , аргументувати й дискутувати ;
  • слухати іншу людину , поважати альтернативну думку;
  • моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний через включення в різні життєві ситуації і переживати її;
  • будувати конструктивні відносини в групі , визначати своє місце в ній, уникати конфліктів , розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути до діалогу;
  • аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу;
  • знаходити спільне розв’язання проблеми;
  • розвивати навички проектної діяльності , самостійної роботи , виконання творчих робіт.

Інтерактивні технології на уроках історії дозволяють забезпечити глибину вивчення матеріалу . Учні опановують всі рівні пізнання (знання, розуміння,застосування , аналіз,синтез , оцінка).Змінюється і роль учнів : вони стають активними, приймають важливі рішення.

 Метод інтерактивного навчання передбачає : поділ класу на групи , постановку проблем , опора на учнівський досвід та мінімальні  базові знання з теми , створення на уроці атмосфери співробітництва учнів і вчителя , емоційне піднесення й почуття розкутості створюють сприятливий фон для засвоєння знань , формувань вмінь і навичок , розкриття здібностей учнів.

  Особливо ефективним на уроках історії є робота в малих групах , яка дозволяє учням набути навички необхідні для спілкування та співпраці. Вона стимулює роботу в команді . Ідеї вироблені в групі допомагають учасникам бути корисним один для одного.

  В класах де рівень навчальних знань низький доцільно використовувати «Діалог Рівіна». Робота за цією методикою передбачає читання або вивчення тексту абзацами. Для вивчення абзацу необхідно спочатку з’ясувати його суть, а потім виокремити головну думку. Цей метод є містком для формування більш складних умінь у читанні пункту , сторінки, розділу.

   Дуже актуальним є обговорення проблеми у формі дебатів,дискусії.Питання для дискусії повідомляються завчасно . Роль учителя полягає в тому , щоб залишатися нейтральним і направляти дискусію у відповідності до правил , а не втручатися. Потрібно відходити від бажання групи зробити з вас експерта або відповідача на питання.До дискусії потрібно залучити всіх і не дозволяти комусь особисто домінувати. Ці методи можна використовувати під час закріплення знань, для вирішення якоїсь проблеми пов’язаної з тою чи іншою історичною подією чи явищем. Дискусію можна провести у формі «Аквріуму»,коли участь приймають спочатку всі учні класу поділені на малі групи , а потім лідери цих груп відстоюють позицію своєї групи у відповідності до отриманих настанов.

  Метод «вільних дебатів» дає змогу продемонструвати знання , поділитися досвідом , ідеями. Використання цієї форми дискусії має на меті навчити учнів висловлювати свої погляди спокійно, у товариській атмосфері . Учасники дискусії повинні вміти подати аргументи «за» чи «проти» ідеї , що її обговорюють; переконати своїх опонентів у правильності своєї позиції за допомогою чіткої аргументації. Час виступу обмежений та однаковий для всіх. Це сприятиме формуванню в учнів вмінь лаконічно висвітлювати свою думку.

    Дуже цікавим може бути урок історії чи економіки , коли на ньому використовуватимуться методи рольових ігор, міні-вистав, моделювання ситуацій. Основною перевагою методики рольової гри є те, що вона приносить задоволення як учням , так і вчителю . Таким чином ,досягається триєдина мета навчального процесу  . Проведення рольових ігор потребує старанної підготовки й наявності необхідної кількості годин, проте, як відомо,викладання історії зведено до мінімуму й приходиться часто обмежуватись проведенням на уроках міні-ігор, створенням ігрових ситуацій. Наприклад під час повторення теми «Україна в умовах незалежності» в 11 класі можна провести міні-гру , надавши кожній навчальній групі соціальний статус: група бізнесменів, учителів, безробітних , пенсіонерів, тощо, запропонувавши відреагувати на такі рішення уряду , як підвищення податку на прибуток , закриття збиткових підприємств, підвищення розмірів пенсії тощо. Такі уроки проходять в невимушеній і цікавій атмосфері.

    Звичайно не можна забувати і про класичні уроки-семінари, які передбачають обговорення самостійної роботи учнів над джерелами інформації, в тому числі й додатковими. 

    Методів є дуже багато це і «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Прес-конференція» та інші. Всі вони по своєму цікаві і потрібні . Застосування іх на уроках історії сприятиме кращому засвоєнню знань , розвитку логічного мислення , самостійності, формування громадської позиції учнів.

  Навчання історії в школі , передусім ,має спиратися на досвід учнів, на знання почерпнуті з життя суспільства. Дж. Дьюї писав :« Якщо її(історію) брати просто як історію , то тоді вона відкидається у далеке минуле , стає мертвою і нерухомою . Лише тоді  вона набуває певного значення , коли її розглядають як образ соціального життя людини та розвиток людства . Однак,я вважаю , що її в такому розумінні не можна вивчати , якщо одночасно не вводити дитину безпосередньо в соціальне життя»

  Без практичної роботи у класі , в навчальному закладі  та за його межами , підготовка молоді до активного громадського життя матиме лише теоретичний характер. Тому для підвищення ефективності демократичної освіти в навчально-виховному процесі доцільно використовувати  різні види діяльності. Зокрема , це може бути інтерв’ю  з активними людьми. Спостереження та інтерв’ю   можуть бути основою для таких видів роботи , як формування власної точки зору на певну тему, створення дослідницького проекту, реалізація можливостей суспільних служб , участь у передвиборчій кампанії. Створення ігрового уряду і моделювання його діяльності допоможуть учням виробити уміння приймати рішення , стати в майбутньому активним громадянином своєї країни та приймати участь в управлінні нею.

    Набагато важливіше навчити , ніж просто розповісти .Хоча останній метод набагато простіший , доступніший і, безумовно , швидший. Ви можете швидко повідомити учням те, що вони повинні знати , і вони забудуть це ще швидше .

   Процес навчання не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня . Він потребує напруженої розумової роботи дитини і її власної активної участі в цьому процесі. Пояснення й демонстрація , самі по собі, ніколи не дадуть справжніх стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою активного навчання.

    Хомич Л.М.

    

«Інноваційні технології» - головний чинник формування успішної особистості.

Давним-давно філософ сказав ,що знання можуть бути купою каміння ,що задавило особистість, але водночас знання можуть стати вершиною піраміди , на якій стоїть ОСОБИСТІСТЬ.

Духовне оновлення нашої держави,процес демократизації суспільства передбачають створення сприятливих умов для утвердження атмосфери творчості ,багатогранного розвитку особистості ,її обдарованості . Завдання щодо виховання людей із високим творчим потенціалом постає не лише як актуальна проблема сучасної педагогічної науки та практики,але і як соціальна необхідність .Я- вчитель ,і тому переконана , що моя робота ,знання та вміння необхідні людям , яким завтра вступати в самостійне життя . Саме тому прагну створити людину ,конкурентоздатну взаємодіяти зі світом ХХІ ст..

Змінюються цілі і завдання , що постали перед сучасною освітою в інформаційному суспільстві , поступово на зміну традиційній системі навчання приходить особистісно-орієнтована , традиційні методи змінюються інноваційними . Навчальний процес сьогодні повинен бути орієнтований на особистість учня  і враховувати його індивідуальні особливості та здібності.

Використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій ще за шкільною партою  багато в чому визначає успішність майбутньої професійної підготовки нинішніх учнів.

Сьогодення вимагає від освіти не забезпечення учнів певною сумою знань , а вміння отримувати знання самостійно , що можна забезпечити використанням не тільки однієї технології , а цілим комплексом технологій . Найбільш вдало ,на мою думку , сукупність певних технологій навчання можна застосовувати під час створення проектів .У основі методу проектів лежить розвиток учнівських пізнавальних навичок , уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення . Метод проектів передбачає самостійну діяльність учнів( індивідуальну,парну,групову)- яку вони здійснюють впродовж певного часу з метою розв’язання певної проблеми.

Інтерактивні технології навчання допомагають розвивати креативні якості особистості учня:фантазію, натхнення,ініціативу,нестандартність, наявність власної точки зору , такі риси допоможуть і в подальшому житті . Застосовую такі методи , як «Мікрофон», «Мозковий штурм» ,»Метод прес», « Робота в парах»,які допомагають розвивати критичне мислення учнів . Це зважений і вдумливий розгляд різних , а часом і протилежних підходів і розумінь проблеми з метою прийняття обґрунтованих рішень та формулювання оцінок.

З метою забезпечення інформаційного навчального середовища застосовую під час занять комп’ютер та інформаційні технології. Серед них власні презентації та презентації створенні учнями,комп’ютерні діафільми з елементами анімації.

На мій погляд , презентація – це зручна конструкція , в якій легко орієнтуватися та яка здатна реалізувати багато проблем у процесі навчання ,а саме :

Полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;

Розширювати можливості ілюстрованого супроводу уроку,подавати історичні відомості про видатних вчених,історичних діячів,правителів,тощо;

Реалізовувати ігрові моменти на уроках;

Організовувати самостійні ,дослідницькі , творчі роботи , проекти , реферати на якісно новому рівні.

Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та мультимедійних технологій  забезпечує набуття учнями не тільки міцних та глибоких знань , а й вміння розвивати інтелектуальні , творчі здібності . самостійно набувати нові знання та працювати з різними джерелами інформації.

Ігрові моменти на уроках дозволяють підвищити інтерес учнів до предмету , зробити уроки різноманітними,більш цікавими,активізувати навіть пасивних учнів. З цією метою я використовую різні види ігор ,серед яких «Снігова куля».»Так-Ні»,»Вилучи зайве».,кросворди, ребуси, загадки , вікторини.

Звичайно ,міцні знання необхідні . але важливо , щоб ці знання не стали самоціллю , а перетворювалися на засіб розвитку особистості , створили передумови до вдосконалення здібностей та застосування їх в майбутньому . дорослому житті.  

 


                        
     Село Селець в роки Другої світової війни 

Йде по світу весна без війни ,
Без наляканих ночей і очей.
Тільки хвиля сивини 
По Хрещатику тече. 
Не сумує весна по війні                            
У бузковому розмаї світів,
Тільки зіроньки сумні,
Наче очі матерів.
Йде по світу весна без війни,
Як чекали цю святкову весну.
Ветеранам сняться сни 
Про далеку ту війну.
Знову травень, знову свято,
Сивий голубе, солдате,
Пригадаються тобі фронтові дороги.
Знову травень,знову свято,
Сивий голубе ,солдате,
Свято слави,свято честі,Свято Перемоги!
Упав Берлін . Іще боями
Гула розвихрена земля,
А вже барвистими квітками 
Вступила тиша на поля.
І сходив мир на доли й води ,
І в гарячковий стук сердець.
Удари з заходу і сходу
Сказали ворогу : «Кінець!»
Кінець!Незборна Правди сила ,
Замовк гармат охриплий спів.
Кінець.І тиша оглушила
Людей ,що звикли до громів.
І всі звели до сонця чола,
Що довго снилось їм у млі.
І стало тихо так навколо,
Мов не було іще ніколи 
Такої тиші на землі.
                         В. Сосюра  

Період 1939-1945 років в історії західноукраїнських земель настільки насичений подіями, що про кожне село того часу можна видати окрему книжку. Спробуємо бодай коротко описати ті трагічні й героїчні сторінки нашої історії.
Першого вересня 1939 року гітлерівські війська напали на Польщу, зв'язані з нею договірними зобов'язаннями. Англія і Франція оголосили війну Німеччині. Почалася Друга світова війна. 
Значна кількість населення краю з радістю зустріла радянських воїнів. Почалися, так звані, соціально-економічні перетворення.
Запроваджувалася безплатна медична допомога, зросла кількість лікарень, поліклінік, амбулаторій. Утворилася система соціального забезпечення. Було реорганізовано систему освіти. Всі бажаючі могли навчатися в школі рідною мовою. Розширювалася мережа культосвітніх закладів, проголошувалося створення умов для розвитку науки, літератури, мистецтва. Але тільки в межах потреб офіційної влади. 
Розподілялися серед незаможних селян поміщицькі землі. Землю Воробинського графа Плятера розподілив селянський комітет на чолі з активістом Йосипом Лукашовичем Мосійчуком. У селянський комітет входили Семенюк Петро Кіндратович, Герман Максим Павлович. На 1 липня 1940 року селяни одержали 1683 га землі, в тому числі: 628 га орної і 507 га сіножатей.
Але значна частина керівних кадрів, різних уповноважених, які прибули із східних областей України серйозно порушували закони у галузі податкової політики, хлібозаготівель, до передчасної колективізації, за яку взялися уже в 1940 році, до всього з порушенням принципів переконання і добровільності. У людей насильницько відбирали не тільки землю, яку вони одержали рік тому, а й прабатьківську. В процесі колективізації ламалися традиції, руйнувався звичайний спосіб життя. Так в селі Ясинець було знищено садибу Костянтина Олександровича Рабешко  і інші. 
В селі почалися соціально-економічні перетворення. З'явився медичний пункт, дитяча консультація, де вперше в житті жителі одержували безоплатну медичну допомогу. Працювали гуртки ліквідації неписьменності, політичної освіти і агрономічних знань. Всі діти шкільного віку сіли за парти, було відкрито неповну середню школу, де викладання проводилося українською мовою.
У селі відкрили бібліотеку та клуб, при якому згуртувався колектив художньої самодіяльності. Завідуючим клубом був Клим Лукашович Мосійчук - загинув на фронті.
22 червня 1941 року почалася німецько-радянська війна - одна з найжорстокіших воєн. Жорстокість, зневага до українців, як до людей нижчого гатунку, були головними рисами системи німецького "управління". Окупувавши Україну, гітлерівські загарбники запроваджували в ній фашистський, "новий порядок". Гітлерівські нелюди вбивали, душили, труїли і спалювали сотні тисяч мирних жителів, руйнували і грабували людське добро.
Вже 1 липня 1941 року окупанти зайняли село. Вони розстріляли і закатували 37 наших односельців. 44 чоловіка вивезли на німецьку каторгу. Гітлерівці пограбували в Сельці торговельно - кооперативні підприємства, колгосп, знищили школу, клуб, бібліотеку. Вони відібрали в селян багато коней, корів, свиней, домашньої птиці. Всього зруйновано 160 селянських господарств. 
Мешканці села пам'ятають, як фашисти повісили серед села Павла Адамовича Горуна за те, що він покинув службу на Колківському залізничному мосту. Його фашисти знайшли в засипаному колодязі. Можливо, що його хтось видав. 
За німецької окупації старостою був Петро Примаков, секретарем Петро Ісакович Черпак. Очевидці говорять, що Петро Ісакович старався робити все корисне для мешканців села. Подавав дані із зменшенням років молоді, яка підлягала вивозу до Німеччини на роботу, домагався, щоб були менші повинності для селян. Він говорив : "Доки я буду живий село ніхто не зачепить пальцем". І це йому вдавалось. Кругом німці спалювали села, в основному, по причині убивства селянами німецьких солдат. Коли село відвідав високопоставлений німецький чиновник, на якого радянські партизани вчинили засаду "за греблею" при виїзді із села, нашому старості вдалось переконати чиновника і провести його до Дубровиці лугом, повз церкву, поза засадою. Село було врятовано від німецької помсти. Радянська влада засудила П.І.Черпака на 10 років ув'язнення і вивезли на роботи до Уралу. Крім усього Петро Ісакович був хорошим спеціалістом у ковальській справі, мав технічні винаходи. Після звільнення йому заборонили вертатись в село і він проживав у Молдавії. 
На кривавий терор фашистів народ відповідав запеклою боротьбою. Широко розгорнувся партизанський рух, Української повстанчої армії і радянських партизанів. В радянські партизани пішли односельці: Михайло Йосипович Петрушко, Григорій Михайлович Петрушко, Ілля Калістратович Годунко, Семен Ілліч Ліщук, Микита Климович Шафранський, Ольга Йосипівна Петрушко, Василь Йосипович Шушко і інші. 
Перші партизанські загони українських націоналістів виникли на Поліссі та Волині. Як тільки вибухнула нацистсько-радянська війна, місцевий український діяч з села Бистричі Тарас-Бульба Боровець сформував нерегулярну частину під назвою «Поліська січ». Пізніше перейменовану на УПА/ з метою очищення свого регіону від залишків Червоної армії. Коли під кінець 1941 року німці спробували розпустити його частину, він повів своїх бійців у "ліси", щоб воювати як з німцями, так і з більшовиками. Понад 30 чоловік сельчан пішли в загони УПА, де вели боротьбу проти фашистів, червоних партизанів і більшовицьких окупантів.
17 липня 1942 року почалася велика битва на Волзі, яка закінчилася 2 лютого 1943 року перемогою радянських
військ. Ця перемога відіграла вирішальну роль у корінному переломі другої світової війни. Створилися умови для
вигнання загарбників з України. 
Биті фашистські полчища все далі відкочувалися на Захід. У ніч на 10 січня 1944 року війська 1-го Українського фронту прорвали оборону німців на річці Горинь, визволивши м. Дубровицю і с. Селець. 
Радянське командування вважало, що на терені Дубровиччини відбудуться великі бої, що фашисти вчинять опір на рубежі р. Горинь і р. Случ, обороняючи залізничний міст. Тому перед наступом мешканців с.Селець було  евакуйовано в села Крупове і Мочулище. Але, слава богу, обійшлося без великих кровопролитних боїв і сельчани повернулись до своїх домівок. 
Військові частини, які дислокувалися в м. Дубровиця і в навколишніх селах, готувалися до відомої великої операції "Багратіон" по визволенню Білорусії. Йшла інтенсивна розвідка. В одній з розвідгруп, 19 червня 1944 року героїчно загинув 20-річний воїн-мордвин Олександр Пилипович Щанкін, похований на кладовищі с.Селець. Могилу О.Щанкіна доглядають учні Селецької середньої школи. 
З визволенням села була проведена мобілізація чоловіків до Червоної Армії. Мобілізовано 103 мешканці села. Таку тотальну мобілізацію провів Дубровицький військовий комісаріат на чолі з учасником Дубровицького збройного повстання, бувшим мешканцем с.Селець, що повернувся з радянськими військами, старшим лейтенантом Йосипом Павловичем Шушком.
Багато хто із мобілізованих закінчили війну у Берліні. А   Павло   Іванович   Мосійчук   брав  участь  у   розгромі японських мілітаристів. Додому повернувся з орденами і медалями на грудях. Степан Лукашович Мосійчук і Улян Григорович Петрушко були нагороджені двома Орденами Слави. В селі є третій орденоносець двох Орденів Слави - Семен Трохимович Козубовський, який оженився на селецькій дівчині після війни, родом із с.Вербівка Дубровицького району. Все повоєнне життя він чесно пропрацював у колгоспі на різних роботах. Велінець Микола Матвійович був нагороджений за участь в боях орденом Вітчизняної війни ІІ ступеня та чотирма медалями.

Список ветеранів Великої Вітчизняної війни , які проживали у нашому селі.
1.    Ващишин Степан Данилович 
2.    Велінець Микола Маркович – 1918 р.н.
3.    Великий Іван Єрмолайович – 1918 р.н.
4.    Гордієв Григорій Петрович -1920 р.н.
5.    Єрмійчук Павло Адамович 
6.    Курач Віктор Олексійович -1912 р.н.
7.    Курач Адам Якович – 1912 р.н.
8.    Курач Данило Євстахович – 1920 р.н.
9.    Кузін Денис Ілліч – 1913 р.н.
10.    Мосійчук Степан Лукашевич – 1921 р.н.
11.    Мосійчук Йосип Лукашевич – 1909 р.н.
12.    Мосійчук Павло Іванович – 1913 р.н.
13.    Мосійчук Петро Мусійович – 1917 р.н.
14.    Міндер Іван Федорович – 1925 р.н.
15.    Ольховик Тарас Назарович – 1911р.н.
16.    Ольховик Іван Кирилович – 1918 р.н.
17.    Ольховик Микита Назарович – 1907 р.н.
18.    Ольховик Йосип Адамович – 1921 р.н.
19.    Островець Максим Адамович – 1924 р.н.
20.    Примаков Микола Адамович – 1924 р.н.
21.    Петрушко Микола Трохимович – 1925 р.н.
22.    Примаков Степан Андрійович – 1911 р.н.
23.    Паламарчук Григорій Трохимович – 1912 р.н.
24.    Стасько Адам Михайлович – 1926 р.н.
25.    Субот Архип Михайлович – 1919 р.н.
26.    Самчишин Петро Іванович – 1922 р.н.
27.    Сокол Іван Максимович – 1915 р.н.
28.    Сидори шин Микола Йосипович – 1907 р.н.
29.    Скаржинець Адам Афанасійович – 1924 р.н.
30.    Сірко Микола Максимович – 1923 р.н.
31.    Сидори шин Іван Никифорович – 1925 р.н.
32.    Чудік Михайло Семенович – 1919 р.н.
33.    Гаєвський Андрій Адамович -1925 р.н.
34.    Стасько Микола Йосипович 
35.    Петрушко Микола Павлович
36.    Стасько Микола Йосипович
37.    Ют овець Федір Пилипович – 1926 р.н.
38.    Ващишин Павло Петрович – 1922 р.н.
39.    Алєксєєв Олександр Іванович – 1927 р.н.
40.    Велінець Адам Тадейович – 1922 р.н.
41.    Козубовський Семен Трохимович
42.    Ващишин Петро Федорович
Список  загиблих  в роки Великої  Вітчизняної війни,
які проживали на території Селецької сільської Ради

1.Алєксєєв Адам Михайлович
2.Булачок  Степан  Іларіонович
3.Белеля Михайло Дмитрович
4.Бочей Олексій Дем’янович
5.Белеля Микола Себастьянович
6.Ващишин Григорій Григорович
7.Велінець Адам Прокопович
8.Ващишин Іван Петрович
9.Великий Максим Пилипович
10.Галабурда Іван Мусійович
11.Гордієв Йосип Ігнатович
12.Ващишин Павло Григорович
13.Гаєвський Павло Григорович
14.Горун Іван Миколайович
15.Герман Іван  Григорович
16.Герман Йосип Ульянович
17.Дубінець Олександр Кирилович
18. Дем’янець Петро Іларіонович
19.Дем’янець Григорій  Микитович
20.Дворак Федір Власович
21.Єрмійчук Олександр Данилович
22.Єрмійчук Йосип Адамович
23. Єрмійчук  Олександр Адамович
24. Єрмійчук Віктор Адамович 
25. Кашпер Петро Семенович
26. Курач Павло Кирилович
27. Карвацький Михайло Григорович
28.Курач Микола Климович
29.Кузін Михайло Єремійович
30. Кузін Степан Савич
31.Карвацький  Михайло Йосипович
32. Камінський Йосип Семенович
33.Курач Адам Олексійович
34. Кузін Тимофій Мусійович
35.Курач Микола Якович
36.Кондратюк Володимир Климович
37. Лясковець Володимир Степанович 
38.Лясковець Олександр Калістратович
39. Лясковець Яків Григорович
40. Міндер Єрмолай Салівестрович
41.Міндер Григорій Адамович
42.Мосійчук Микола Миколайович
43.Мосійчук Клим Лукашевича
44.Міндер Микола Олександрович
45.Мосійчук Петро Іванович
46.Мозоль Йосип Семенович
47.Наумець Никифор Кирилович
48.Ольховик Йосип Адамович
49.Ольховик Степан Адамович
50.Ольховик Феодосій Назарович
51.Петрушко Йосип Микитович
52.Петрушко Павло Павлович
53.Подольський Олександр Захарович
54.Примаков Сава Данилович
55.Петрушко Конон Ігнатович
56.Петрушко Петро Іванович
57.Петрушко Олексій Семенович
58.Петрушко Павло Семенович
59.Петрушко Сава Федорович
60.Петрушко Павло Федорович
61.Ракович Іван Іванович
62.Рабешко Іван Олександрович
63.Стасюк Семен Ілліч
64.Стасько Михайло Прокопович
65.Сидоришин Іван Адамович
66.Сидоришин Григорій Адамович
67.Сидоришин Феодосій Адамович
68.Сидоришин Адам Семенович
69.Сидоришин Григорій Семенович
70.Сидоришин Павло Кононович
71.Сидоришин Павло Іларіонович
72.Сидоришин Костянтин Іларіонович
73.Сидоришин Никифор Омелянович
74.Семенюк Петро Кондратьєвич
75.Семенюк  Микола Федорович
76.Семенюк Кузьма Федорович
77.Семенюк Василь
78.Сидоришин Михайло Кирилович
79.Семенюк Микола Єфимович
80.Синило Володимир Михайлович
81.Твердий Ілля Анисимович
82.Фурсович Йосип Лукашевич
83.Цапко Йосип Михайлович
84.Ценацевич Антон Григорович
85.Черпак Кондрат Тимофійович
86.Шах Адам Іванович
87.Шах Давид Кирилович

88.Шостак Петро Петрович
89.Ютовець Кирило Йосипович
90.Ютовець Григорій Пилипович
91.Ютовець Петро Пилипович
92.Якубович Іван Маркович
93.Якубович Микола Петрович
94.Якубович Єфим Лаврентійович
95.Якубович Петро Сидорович

 


Хомич Л.М. ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ З МЕТОЮ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я УЧНІВ ЯК НАЙВИЩОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ЦІННОСТІ

«Без здоров'я і мудрість незавидна, і мистецтво бліде, і сила в’яне, і багатство без користі, і слово безсиле» а ( Герофіл )

Душа дитини – жовтий соняшник, До сонця тягнеться щомить, Та на душі тоді лиш сонячно, Коли нічого не болить, Коли дитина загартована, Здорова й сильна, не сумна, Тоді наука їй – як золото, А світ - як казка чарівна. Плекаймо, вчителі, той соняшник, Нехай здоровим він зроста, Обличчям тягнеться до сонечка, Корінням – вглиб землі вроста. (СамохінМ.В.

) Час не стоїть на місці. Людство завжди перебуває у пошуках нових ідей і цей процес розпочинається саме зі шкільної парти. Час змінює стандарти, стереотипи, потреби, і сьогодні школа теж потребує реформування. А це довгий, клопітливий процес. Людина тим і відрізняється від комахи та бджоли, що будує не за існуючими, природніми інстинктами, а за народженими творчістю проектами у баченні прекрасного та гармонійного. Колись метою школи було навчити якомога більше людей читати та писати. Зараз - це рівень початкової школи. А загальні цілі – зовсім інші. У школі викладається безліч предметів, але інформаційний простір сьогодні майже безмежний (телебачення, радіо, інтернет), тому вчитель перестає бути єдиним джерелом знань. А метою сучасної школи є підготовка дітей до життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в майбутньому житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій здоров’язберігаючої педагогіки. Основна мета сучасної школи полягає у формуванні здорової особистості. Здорової як фізично, так і духовно. Тому кожна школа сьогодні шукає свій шлях змін у просторі покращення якості освіти та виховання. Відповідно до Методичних рекомендацій щодо вивчення шкільних дисциплін у 2012-2013 навчальному році (Лист МОНмолодьспорту від 01.06.2012 року № 1/9-426) важливою ознакою сучасного уроку є використання здоров’язберігаючих технологій . Національна Доктрина розвитку середньої освіти України в ХХ столітті передбачає вирішення таких проблем : - виховання морально та фізично здорової людини; - формування в учнів наукового світогляду, уявлення та розуміння наукової картини світу живої природи на основі усвідомлення понять і закономірностей взаємозв’язку безпечної поведінки людини, здорового способу життя, цінування власного життя та життя інших. Здоров’я, за визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я, - це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не просто відсутність хвороб або фізичних вад . Отже, здоров’я – єдність фізичного, психічного, духовного, соціального, інтелектуального та творчого аспектів здоров’я, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад.