Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
характеризувати основні положення релігій;
називати засновників буддизму та індуїзму;
аналізувати досягнення культури Індії, їх вплив на інші народи та значення для сьогодення;
застосовувати та пояснювати нові поняття і терміни: веди, індуїзм, кришнаїзм, буддизм, нірвана, санскрит, „Рігведи”, „Махабхарата”, „Рамаяна”, цифри, десятична система цифр, нуль, шахи;
описувати пам’ятки культури та писемності;
визначати внесок індійців у скарбницю світової культури.
Методико-дидактичне забезпечення уроку:
атлас, контурні карти, підручник, презентація до уроку,
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка знань та умінь
1). Метод незакінчених речень.
1. „Житлом снігів” індійці називали гори…. (Гімалаї)
2. Найвища гора Гімалаїв – це… (Джомолунгва)
3. Долини Інду і Гангу дуже схожі з долинами… (Тигру і Євфрату)
4. Серед найдавніших індійських міст, відомих нам –
Мохенджо- Даро і …. (Хараппа)
5. У ІІІ ст. до н.е. всі індійські царства об’єднав цар… (Ашока)
6. Священні книги аріїв, написані санскритом, називалися (ведами)
7. Згадки про прихід в Індію аріїв збереглися у священній
книзі індійців… („Рігведа”)
8. У 327 р. до н.е. Індію задумав підкорити…. (Олександр Македонський)
9. Столицею імперії Маур”їв стало місто… (Паталіпутра)
10. Самими знедоленими і нещасними в Індії були (недоторкані)
11. Поділ людей за професіями в Індії називався… (кастами)
12. На переконання давніх індійців всіх людей створив (Бог Брахма)
2) Учнівські повідомлення з теми попереднього уроку
3) Фронтальне опитування за питаннями:
1. Що схожого у географічному розташуванні та природних умовах Індії та
Дворіччя?
2. Чому найдавніші міста Індії виникли в долині річки Інд, а не Ганг?
3. Яких успіхів досягли індійці у господарстві?
4. Яку роль відігравали в історії Індії арії?
5. Що вам відомо про імперію Маур”їв і його засновника Чандрагупту?
6. Чим був викликаний поділ давньоіндійського суспільства на варни?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Демонстрація відео-ряду за CD-посібником з постановкою запитання:
- Чи відомо аудиторії щось про зображене в сюжеті?
- Який бік суспільно-громадського життя висвітлює відео-ряд?
ІУ. Мотивація навчальної діяльності
Фокусування уваги учнів на відео-сюжеті . Міні-діалог:
- Хто такі Брахма? Вішну? Шива? Крішна? Будда?
- Представники яких світових релігій поклоняються їм?
- В яких країнах найбільш поширені ці релігії?
- Яку асоціацію викликає у вас поняття «нірвана»?
У. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
Релігія та культура Давньої Індії
Вироблення очікуваних результатів відбувається за допомогою співставлення двох фліп-чартів: на першому – очікування заздалегідь формулює вчитель, на другому ж – методом «мозкового штурму» - учні. Після чого обидва фліп- чарти вивішуються для загального огляду й вибору позицій, які співпали. Саме вони й будуть головними очікуваннями.
Наприклад:
характеризувати основні положення релігій;
називати засновників буддизму та індуїзму;
аналізувати досягнення культури Індії, їх вплив на інші народи та значення для сьогодення;
застосовувати та пояснювати нові поняття і терміни;
описувати пам’ятки культури та писемності;
визначати внесок індійців у скарбницю світової культури.
УІ. Вивчення нового матеріалу за планом
План
1. Найдавніші культи та вірування в Індії
2. Індуїзм. Кришнаїзм.
3. Буддизм
4. Досягнення індійської культури
1. Найдавніші культи та вірування в Індії
А) Розповідь вчителя, під час якої учні записують основні положення, використовуючи метод „Вибери головне”
Відомостей про вірування жителів Мохенджо-Даро і Хараппи залишилося дуже мало. При розкопках цих міст було знайдено багато статуеток богині-матері, покровительниці землі і родючості. Пізніше з'явились зображення божества з трьома обличчями. їх знайдено на печатках, які жителі Хараппи ставили замість підпису.
Релігія давніх арійців майже не відрізнялась від релігії іранців. Арії вірили, що життя природи і людей проходить так, як того хочуть боги. Добрих богів називали девами, злих - асурами.
Вважалося, що світ і люди існують лише по волі богів, а тому потрібно було всіляко задобрювати їх і приносити жертви. На догоду богам різали худобу, у вогонь кидали хлібні зерна, лили топлене масло, молоко і сому - напій бога місяця Соми. Жертви богам приносили брахмани. Жертвоприношення супроводжувалося молитвами і ритуальними діями.
Б) Знайомство з легендою. Бесіда за запитаннями
Вчитель читає легенду, а перед тим на слайді висвічуються питання, на які пропонує учням відповісти після прочитання тексту:
- Як починався обряд жертвоприношення?
- Чим він супроводжувався?
- На чиї кошти відбувався?
Легенда про те, як брахмани приносили жертви (Ця та інші наведені легенди цитуються за посібником «Міфи народів світу: Посібник з літератури народів світу для середньої школи»./ Автор-упорядник О.Бондарчук. – Львів: Просвіта, 1997. – 327с.)
«Найшанованішими і наймудрішими в Індії вважалися брахмани. Їх запрошували в кожний дім, де хотіли принести жертву богам. Вважалось, що брахмани володіють «священним знанням», яке допомагає їм правильно молитись та здійснювати жертвоприношення. Господар обіцяв їм за це багатий дарунок.
Спочатку брахмани розпалювали вогонь тертям двох дерев’яних паличок. Потім вони співали хвалебну пісню богам і кликали їх в гості – посидіти на зв’язках трави біля вогнища, вдихаючи пахощі їжі, яку кидали у вогонь.
Індійці думали, що зерна рису і ячменю, масло і молоко не згорають у жертовному вогні, а з димом відносяться на небеса. Якщо боги будуть ситі і задоволені, то у подяку пошлють дощ, щоб був гарний врожай на полях. Усі витрати по обряду покладались на того, заради кого він здійснювався!»
Узагальнююча бесіда
2. Індуїзм. Кришнаїзм
Дослідження тексту зображеного на слайді. Складання портрету богів
Вчитель:
- Згідно з віруваннями жителів Індії, тіло вважалося смертним, а душа — вічною. Після смерті людини її душа переселялася в інше тіло, але в яке саме - залежало від поведінки людини в минулому житті.
З об'єднанням окремих країн в імперію з'явилося індуїзм. Прихильники нової релігії головними богами вважали Брахму, Вішну і Шиву.
На екрані текст давньоіндійського міфу про створення світу, в ході перегляду якого учні складають короткий портрет богів.
МІФ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ
Спочатку не було нічого: ні сонця, ні місяця, ні зірок. З темряви первісного хаосу, першою виникла вода. З води постав вогонь. Від великої сили тепла, зародилося Золоте Яйце. І плавало те Яйце у водах безкрайнього та бездонного океану, доки в ньому не виник Прабатько Брахма. Він розколов яйце на дві половини. Верхня стала Небом, нижня — Землею, а між ними Брахма розмістив повітряний простір. І утвердив він землю серед вод.
Так було створено світ.
Спочатку в Брахми з'явилося шестеро синів, породжених силою думки. А сьомий син, Дакша, вийшов з великого пальця на правій нозі Брахми. З пальця лівої ноги народилася донька - Віріні. Дакша та Віріні побралися і мали багато дітей.
Їх найстарша донька, Діті, стала матір'ю грізних демонів, друга – Дану - могутніх велетнів, третя — Адіті — народила дванадцятьох великих богів. Серед них наймогутнішими були бог океану - Варуна, бог грози та грому - Індра, бог сонця - Вівасват. Та найславетнішим став наймолодший син Адіті - Вішну, хранитель світу.
Від синів Брахми пішли усі живі створіння на землі, сам він, втомлений творенням світу, сів відпочити у затінку шовковиці, а владу передав своїм нащадкам — богам і асурам.
Асури - старші брати богів - володіли небаченою могутністю та мудрістю, знали таємниці чарів, могли перебирати найрізноманітніший вигляд і ставати невидимими. Їм належали незліченні скарби, що зберігалися в гірських печерах. І на небі вони мали три міста — одне із заліза, друге зі срібла, а третє - з золота. Навіть у підземному царстві асури будували міста.
Один з онуків Брахми (син Діті — могутній демон) став верховним наставником асурів. Боги ж вибрали своїм царем сина Адіті — Індру.
Спочатку асури були чесними і добрими, і щастя панувало між ними. Та раптом вони загордилися своєю силою і своєю мудрістю і повернули до зла. Тоді щастя покинуло їх і перейшло до богів.
Підсумовуючи почуте від дітей, вчитель ще раз акцентує їх увагу на тому, що головними богами індуїзму вважали Брахму, Вішну і Шіву, який одного разу перевтілився у героя Крішну, і з тих пір оспівування його подвигів стало основою для нової релігії – кришнаїзму, а також зазначає, що індуїзм не відкидав поділу суспільства на варни і закликав змиритись з повсякденним життям.
3. Буддизм
А) Робота з роздатковим матеріалом (Тест легенди про Будду).
Метод «Мозковий штурм»
Вчитель:
- У 261 р. до н.е. за царя Ашоки державною релігією, яка мала згуртувати усі племена і народи Індії, був проголошенийбуддизм. ..
Учням пропонується за допомогою методу «мозкового штурму» скласти перелік основних правил буддизму, відображеному у роздатковому матеріалі. Він може бути таким:
1. Говорити завжди правду;
2. Не брати чужого;
3. Здійснювати тільки добрі вчинки;
4. Ні до кого не відчувати злоби та заздрощів;
5. Відмовитися від багатств;
6. Не вбивати;
7. Звільнитися від численних бажань;
8. Не прагнути в житті лише задоволень;
9. Любити людей;
10. Не споживати багато їжі….
Головна ідея буддизму – досягнення нірвани .
Б) Відпрацювання понять за схемою
На екрані розміщені макети понять «Буддизм» та «Нірвана»:
1. Буддизм
Учні разом з вчителем, поступово відповідають на питання, конструюючи поняття. Першою повинна бути відповідь на питання «Що?» (релігія). Далі з’ясовуються його
- ознаки : «Яка?» (світова),
- місце виникнення: «Де?» (в Стародавній Індії)
- час виникнення: «Коли?» (УІ – У ст. до н.е.)
Поступово на екрані замість питань з’являються відповіді.
Нірвана (опрацьовується за зразком самостійно)
- Що? (загальний стан)
- Який виражений? (у звільнені)
- Яким шляхом? (щляхом досягнення щастя і повного звільнення)
4. Досягнення індійської культури
Складання таблиці за підручником
Працюючи за текстм учні самостійно розпочинають, а дома закінчать складання таблиці «Найважливіші досягнення давньоіндійської культури”.
Галузі
|
Твір/досягнення
|
Коротка характеристика
|
І. Література
|
|
|
ІІ. Математика
|
|
|
ІІІ. Медицина
|
|
|
ІУ. Винаходи
|
|
|
У. Архітектура та скульптура
|
|
|
За браком часу в класі заповнюється тільки пункт І «Література»
УІІ. Осмислення нових знань і умінь
Вибіркова перевірка учнівських зошитів з наступним обговоренням виконаних робіт
Вчитель перевіряє зошити з роботами виконаними на уроці:
1) виписані відомості про індійських богів (за „Міфом про створення світу”;
2) частину заповненої в класі таблиці.
Й разом з учнями обговорює виконане, виробляючи алгоритм домашнього завдання.
УІІІ. Підведення підсумків уроку
Співставлення вчительських та учнівських очікувань з формулюванням висновку: Чиї очікування на уроці здійснилися більшою мірою? Чому? (Міні-дискусія)
Повернення до відеоряду (повторна демонстрація), використаного під час актуалізації опорних знань: Що із побаченого в сюжеті ми вивчили на уроці?
Вчитель підсумовує:
1. Релігійне та культурне життя стародавньої Індії мали свої особливості та своєрідність;
2. Однією з перших відомих нам індійських релігій був індуїзм.
3. Головними богами індуїзму визнавалися Брахма, Вішна і Шіва.
4. За царя Ашоки у 261 р. до н.е. державною релігією, що мала об’єднати всі племена і народи, став буддизм.
5. Головні правила буддизму, проголошені Буддою були спрямовані на людяність, добро і справедливість.
6. Найвідомішими творами індійської літератури були „Рігведа”. „Махабхарата” та „Рамаяна”.
7. Індійці поповнили світову скарбницю багатьма відкриттями: десятковою системою цифр, введенням у обіг цифри нуль; відкриттям у медицині та астрономії, винайденням шахів
ІХ. Домашнє завдання:
1. § підручник а відповідати на питання; закінчити складання таблиці.
2. Завдання для допитливих:
А) за допомогою додаткової літератури ознайомитися з іншими міфами та творами індійської літератури, підготувати про них усне повідомлення. . Індивідуальні випереджальні завдання з теми: „Досягнення китайської науки і культури”
|