
Конспект уроку на тему: «Узагальнення з теми «Давні Індія та Китай»
6 клас
Пояснювальна записка
Історія стародавнього світу, що викладається у 6 класі покликана як ознайомити учнів з найдавнішими народами та цивілізаціями, так і зацікавити їх, стимулюючи до самостійного пошуку матеріалів та змушуючи «полюбити» історію як науку. Навіть так звані «двієчники» з захопленням розповідатимуть про єгипетських фараонів і піраміди, давніх греків і римлян.
Судячи з мого невеликого трудового досвіду, учні 6 класу – це одні з найбільш «вдячних» слухачів. Саме для них уроки узагальнення я намагаюся проводити в ігровій формі. Звичайно ж, не завжди, але якщо бачу що матеріал учні засвоїли, є поточні оцінки – можна і погратися.
Найважчий момент – розтлумачення правил гри, дуже часто на перших порах учні можуть перекрикувати один одного чи підказувати, в такому випадку діяти потрібно жорстко – не зараховувати відповідь, а особливо злісних порушників штрафувати. З часом учні самі себе починають дисциплінувати.
Маленька хитрість – хоча й учні самі обирають собі категорію, що конкретно запитати вирішує вчитель – я завжди намагаюся слабшим учням давати простіші запитання.
Ще один непростий момент – оцінювання. Я завжди дію «по ситуації» – відштовхуюся від максимально набраної кількості балів, а далі – по градації. Мінімальний бал – 6. Команді, яка виграла можна добавити ще по 0,5-1 балу. Якщо учню так і не вдалося дати жодної правильної відповіді – даю додаткове запитання або домашнє завдання.
Учні завжди з нетерпінням чекають уроку узагальнення і частенько просять «Коли ми вже знову гратимемо гру?»
Мета уроку (очікувані результати):
перевірити і підкорегувати рівень засвоєння знань, умінь, навичок учнів з теми «Давні Індія і Китай»;
формування уміння аналізу суспільно-політичного процесу і явища, порівняння з попередньо вивченим матеріалом у цілісній системі, робота з історичною картою, уявлення історичної ситуації та історичного часу;
виховувати прагнення до об’єктивності та адекватності оціночних суджень, критичне ставлення до самого себе
Тип уроку – урок контролю і корекції знань, умінь, навичок
Форма уроку: урок-гра з використанням елементів командної гри та індивідуальних відповідей учнів
Обладнання: турнірна таблиця, назви категорій на дошці, «банк» запитань у вчителя
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Технологія «Асоціація»
Ми вивчали з вами Індію та Китай. З чим асоціюється у вас слово «Індія», «Китай». Учні відповідають по черзі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці ми перевіримо наскільки добре ви засвоїли навчальний матеріал, а зробимо це у формі гри.
ІІІ. Оголошення (представлення) теми, мети (очікуваних навчальних результатів)
Правила гри:
- Весь клас розбивається на команди.
- У турнірну таблицю заносимо прізвище кожного члена команди.
- Весь навчальний матеріал розбитий по категоріях.
- По черзі представник кожного ряду відкриває одне із запитань категорії.
- Правильна повна відповідь оцінюється в 1 бал, який заноситься у турнірну таблицю на особистий рахунок кожного гравця.
- Якщо не знає відповідь чи відповідь неповна – право відповіді передається комусь із членів другої команди
- Якщо і у членів другої команди немає правильної відповіді, можна відповідати і гравцеві з першої команди, але бал до командного заліку не додається.
- Викрикування, підказки караються заміною питання, відводом гравця чи штрафним балом для команди.
- * Можна ускладнити вибір категорії – лише по 1 разу, поки не буде зроблено повне коло, або у інших категорій не закінчаться запитання. Це легко проконтролювати за турнірною таблицею
ІV. Перевірка знань, умінь, навичок
«Банк» запитань:
Географія
- Назвіть півострів, на якому розташовується Індія (Індостан)
- Назвіть дві великі річки Індії (Інд, Ганг)
- Який гірський хребет розташовується на півночі Індії?(Гімалаї)
- Назвіть дві великі річки Китаю (Хуанхе, Янцзи)
- Чому в Індії жаркий клімат?(Півострів омивається теплим Індійським океаном, Гімалаї захищають від холодних північних вітрів)
- Чому китайці називали свою державу Серединним царством?(Китай, за давніми уявленнями, розміщувався між 4 морями – Східне, Південне, Піщане, Скелясте)
- Яку річку називають «горем Китаю»? Чому? (Хуанхе, через часті повені)
Населення та цивілізації
- Де виникла найперша цивілізація в Індії? (Біля р.Інд)
- Назвіть цивілізацію, у містах якої вперше почала застосовуватися каналізація (Індська цивілізація, міста – Мохенджо-Даро та Хараппа)
- Назвіть корінне населення Індії (дравіди (дасью)
- Назвіть народ, який прийшов із Іранського нагір’я до Індії, був високим на зріст і мав білу шкіру(арії)
- Назвіть цивілізацію в Індії, яка вперше почала виплавляти залізо (арії)
Хронологія
- Коли виникла найперша цивілізація в Індії? (ІІІ тис. до н.е., р. Інд)
- Коли в Китаї існувала династія Цінь? (221 р. до н. е. – 202 р. до н.е.)
- Коли в Китаї існувала династія Хань? (202 р. до н .е. – 220 р. н.е.)
- Коли був винайдений папір? (І ст. до н. е)
Персоналії
- Назвіть індійського князя, який очолив повстання проти Олександра Македонського та розпочав об’єднання індійських князівств (Чандрагупта)
- Назвіть індійського князя, який завершив об’єднання індійських князівств і збудував 84 тисячі буддійських храмів (Ашока)
- Назвіть правителя царства Цінь, який об’єднав увесь Китай і був дуже жорстоким (Цінь Шіхуанді)
- Назвіть китайського філософа, який запропонував тезу «міцність сім’ї – міцність держави»(Конфуцій)
- Назвіть учня Конфуція та його працю, у якій записані його основні судження. (Луньюй «Бесіди та судження»)
- Назвіть засновника даосизму (Лао Цзи, «І-цзин» (Книга перемін)
Мова та письмо
- Слово «арії» означає («шляхетні, благородні люди»)
- Хто назвав аріїв аріями? (це самоназва)
- Назвіть мовну сім’ю, створення якої приписують аріям (індоєвропейська)
- Перерахуйте мови, які належать до індоєвропейської мовної сім’ї (індійська, перська, латинська, німецька, українська…)
- Як називається мова аріїв? (санскрипт)
- Як стародавні китайці називали свою державу? (Піднебесна. Серединне царство)
- Що в перекладі означає «Хуанхе»? Чому?(«жовта річка», колір зумовлений великою наявністю глини)
- Що в перекладі означає «Янцзи»? Чому?(«довга річка», протікає через територію всього Китаю)
- Що в перекладі означає «Кон Фу-Цзі» (вчитель Кон)
- Як називається китайське письмо? (ієрогліфи)
- Яким чином пишуть китайці? (стовпчик згори донизу)
- Назвіть матеріали, на яких писали давні китайці (бамбук, шовк, папір)
- Що означає «будда»? Яке його справжнє ім’я?(«просвітлений», Гаутама)
- Що означає Цінь Шіхуанді?(«перший імператор династії Цінь»)
Терміни та поняття
- Веди (священні книги аріїв, написані санскритом)
- Варни (суспільні групи в Індії: брахмани, кшатрії, вайші, шудри, і окреме місце займали «недоторканні»)
- Касти (професійні групи в Індії, всього нараховується кілька сотень)
- Брахмани (найвища варна у Індії, жерці, створені з вуст Брахми)
- Кшатрії (варна воїнів у Індії, найголовніший з яких цар, створені з рук Брахми)
- Вайші (варна селян, купців, ремісників у Індії, створена з стегна Брахми)
- Шудри (варна слуг у Індії, створена з ніг Брахми)
- Недоторкані (люди, що не належали до жодної з варн, змушені жити поза селищами, виконувати найбруднішу роботу…)
- карма (наперед визначена доля людина, усі її добрі та погані вчинки, що впливають на посмертне життя)
- сансара (реінкарнація, вчення про кругообіг життя в природі й переселення душ померлих в інші тіла)
- ріта (універсальний закон Всесвіту, зображалася давніми індійцями як сонячне колесо бога Вішну з 12 спицями)
- нірвана (стан у буддизмі, де немає смерті, а є лише спокій і стабільність; індивідуальність людини зникає, а сама вона входить у світ вищої істоти)
- дао (ключове поняття даосизму – дорга, шлях; загальний закон природи)
- у-вей (принцип бездіяльності в даосизмі)
Релігія
- Назвіть релігії, які виникли в Індії та поширилися по всьому світу (індуїзм, буддизм)
- Назвіть релігії, які виникли в Китаї та поширилися по всьому світу (конфуціанство, даосизм)
- Загальна назва богів у Стародавній Індії (деви)
- Скільки згадується найдавніших богів у Ведах?(від 33 до 3339)
- На які сфери поділяли свій пантеон найдавніші індійці?(повітряна, земна, небесна)
- Священна річка у індійців (Ганг)
- Священні тварини у індійців (корова, мавпа, слон)
- Хто такий Брахма? (1 з головних богів у брахманізмі, бог-творець)
- Хто такий Вішну? (1 з головних богів у брахманізмі, бог-захисник)
- Хто такий Шива? (1 з головних богів у брахманізмі, бог-руйнівник)
- Хто такий Крішна? (земне втілення бога Вішну)
- Хто така Лакшмі? (богиня краси і кохання у брахманізмі, дружина Вішну)
Міфологія та легенди
- Як індійські мудреці пояснили Олександру Македонському, що людина мусить діяти згідно з законами природи, а не за власними примхами? (ст. 108 підр. Шалагінова О.І., Шалагінов Б.Б., висушена коняча шкура)
- Як царевич Гаутама став «просвітленим»?
- Як був винайдений компас? (ст. 120 підр.)
- Як споруджувалася гробниця Цінь Шіхуанді?
- Розкажіть легенду про Великого Юя?
- Поясніть взаємодію інь-ян у світі. Зобразіть їх графічно
( основні поняття давньокитайської філософії, космічні полярні сили, що постійно переходять одна в одну (жіноче — чоловіче, темне — світле, пасивне — активне)
- Розкажіть легенду про винайдення ієрогліфів
Афоризми
- Кому належать слова: «Життя – це страждання»? (Будда)
- Кому належать слова: «Причина страждань – бажання»? (Будда)
- Кому належать слова: «Правитель мусить бути правителем, батько – батьком, а син – сином» (Конфуцій)
- Кому належать слова: «Чого собі не побажаєш – того й не роби іншим» (Конфуцій)
- Кому належать слова: «Молоді люди мусять удома виявляти повагу до батьків, а поза домом – пошану до старших» (Конфуцій)
- Кому належать слова: «У світі багато різних речей, але всі вони повертаються до свого початку. Повернення до початку називається спокоєм» (Лао-Цзи)
- Кому належать слова: «Той, хто діє, зазнає невдачі. Той, хто чимось володіє, – втрачає, а потім за цим жалкує. Наймудріший не діє, і тому не зазнає невдач» (Лао-Цзи)
Цікавинки
- З якої частини тіла Брахма створив брахманів? (вуста)
- З якої частини тіла Брахма створив кшатріїв? (руки)
- З якої частини тіла Брахма створив вайшів? (стегно)
- З якої частини тіла Брахма створив шудрів? (ноги)
- Назвіть найвидатніші надбання індійців, які збагатили світову культуру («арабські цифри», цифра «нуль», шахмати)
- Назвіть найвидатніші надбання китайців, які збагатили світову культуру (компас, шовк, чай, порцеляна (фарфор), віялка для зерна, кермо для судна)
- Хто такий син Неба? (імператор у Давньому Китаї)
- Що китайці називають «найдовшим кладовищем світу» та «стіною сліз»? (Велика Китайська стіна)
- Хто з правителів Китаю розпочав спорудження Великої Китайської стіни? (Цінь Шіхуанді)
- Як будувалася Велика Китайська стіна? (протягом 10 років, взяло участь бл. 2 млн чоловік)
- Чому Велику китайську стіну називають одним з нових чудес світу? (довжина 6,5 тис. км (сучасні дослідження 8851 км); максимальна висота 10 м, середня висота 7,6 м; ширина 5,5 м)
- Хто такі «червоноброві» та «жовті пов’язки»? (повстанці в Китаї, 23 р. н.е та 184 р. н.е. відповідно)
- Кого китайці вважали засновником стародавньої царської династії? (Великий Юй, легенда )
- Назвіть головну землеробську культуру Китаю (рис)
- Скільки планет та скільки зірок знали китайці? (7 і 800)
- Що таке «золотий лотос»? (маленькі покалічені ніжки – перебинтовані ступні не росли)
- Опишіть одяг китайців (халати, підперезані поясами з великими кишенями)
- Назвіть міфологічного повелителя дощів, грози, річкових вод, який з часом став символом імператора у Китаї (дракон)
- Назвіть королеву музичних інструментів Китаю (цінь )
V. Підбиття підсумків уроку
Підбивається загальна кількість балів кожного учасника і команди.
Оголошення оцінок
ТУРНІРНА ТАБЛИЦЯ
«Давні Індія та Китай»
1 команда
|
Географія
|
Населення та цивілізації
|
Хронологія
|
Персоналії
|
Мова та письмо
|
Терміни та поняття
|
Релігія
|
Міфологія та легенди
|
Афоризми
|
Цікавинки
|
Загальна кількість
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 команла
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|