ТЕМА:ВИНИКНЕННЯ
ЗЕМЛЕРОБСТВА
ТА СКОТАРСТВА
Незакінчене речення…
- Наука, що вивчає шлях, пройдений людством від далекого минулого до сучасності…
- Частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший період в минулому людства…
- Людина, що поборола холод…
- Сліди, за якими історики вивчають минуле людства…
- Найдавніший і найтриваліший період в історії людства…
- Господарство, основними формами якого є збирання і полювання…
- Перший, нетривкий колектив найдавніших людей…
- Було у древньої людини знаряддя перше в формі клина…
- Людина сучасного типу, що з’явилась 40 тис. років тому…
- Колектив родичів, які вели спільне господарство і мали спільне майно…
- Влада матері, провідна роль жінки в суспільстві…
Після цього уроку учні зможуть:
- визначати причини і наслідки переходу до відтворюючого господарства;
- пояснювати суть неолітичною революції та її наслідки;
- аналізувати зміни, які відбулись в суспільстві з відкриттям металів;
- пояснювати поняття “ неолітична революція ”, “ відтворююче господарство ”, “ ремесло ”, “ плем’я ”, “ патріархат ”.
План уроку
1.Криза мисливства.
2.Перші землероби та скотарі.
3.Зародження ремесла. Найдавніші металурги.
4.Розвиток громади.
Землеробство
збирання
спостереження
досвід
землеробство
заняття чоловіків
Скотарство
полювання
приручення тварин
одомашнення тварин
скотарство
заняття чоловіків
Металургія
Відкриття міді
Зародження металургії
Заняття чоловіків
Зміни в суспільстві
Найважливіші обов‘язки в руках чоловіка
Зростає роль чоловіка в общині
Рід поділяється на окремі сім’ї
Родовід по батьківській лінії
патріархат
Відкриття і винаходи
- Землеробство
- Скотарство
- Металургія
- Нові прийоми обробки каменю
- Човен
- Лук і стріли, гарпун
- Прядіння і ткацтво
- Гончарство
Господарство залишалось привласнюючим?
Нові знаряддя праці
Багато раз ті кроманьйонці
Користувались ним в рибальстві.
Знаряддя гостре, кістяне
У воду спритно запірне
Й у тілі риби застрягає.
Рибалить людям помагає.
Пірнать не варто їм до дна,
Коли тримають гарпуна.
Перші штучні матеріали
ВІДТВОРЮЮЧЕ ГОСПОДАРСТВО – більшу частину потрібних продуктів людина виробляє сама.
- ВІДТВОРЮЮЧЕ ГОСПОДАРСТВО – більшу частину потрібних продуктів людина виробляє сама.
- НЕОЛІТИЧНА РЕВОЛЮЦІЯ –
перехід від привласнюючого господарства до відтворюючого, що спричинило важливі зміни в житті людей.
Роль металу
в житті родової общини
відкриття металу
вдосконалення знарядь праці
вдосконалення землеробства
зростання урожаїв
поява надлишків продуктів
виникнення обміну
виникнення приватної власності
виникнення майнової нерівності
розпад родової общини
Від родової
до сусідської общини
Окрема сім’я може працювати самостійно, тому має власний наділ землі, знаряддя праці, урожай. Зникає ознака родової общини - …
Виникає приватна власність. В одних сім’ях майна більше, в інших – менше, тому виникає нерівність. Зникає ознака родової общини - …
Окремі сім’ї можуть жити самостійно, тому вони виділяються з родів,утворюючи окремі поселення, в яких живуть не родичі. Зникає ознака родової общини - …
Від общини до держави
племена
- об’єднання общин, які жили поруч, вели однаковий спосіб життя, подібне господарство, розмовляли однією мовою
знать
- верхівка общини (вожді і старійшини) та її оточення, які зосереджують в своїх руках багатство і владу в племені
держава
- особливий апарат ( військо, збирачі податків, судді, закони), з допомогою якого знать утримує в покорі більшість членів племені
ОСНОВНІ ЗМІНИ В СУСПІЛЬСТВІ
ВІД - ДО
ПЛЕМЕНІ
…………
ВІД - ДО
РОДОВОЇ ОБЩИНИ
………..
ВІД - ДО
МАТРІАРХАТУ
………..
ОСНОВНІ ЗМІНИ В СУСПІЛЬСТВІ
ВІД - ДО
ПЛЕМЕНІ
ДЕРЖАВИ
ВІД - ДО
РОДОВОЇ ОБЩИНИ
СУСІДСЬКОЇ ОБЩИНИ
ВІД - ДО
МАТРІАРХАТ У
ПАТРІАРХАТУ
Підсумок уроку
- Перерахуйте найважливіші зміни в житті людей.
- Чи є зв’язок між відтворюючим господарством і появою нерівності між людьми?
- Чи можна стверджувати, що держава – це насилля?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- ВИВЧИТИ § 5
- ВИВЧИТИ НОВІ ПОНЯТТЯ
- ВМІТИ АНАЛІЗУВАТИ СХЕМИ
- ПІДГОТУВАТИ ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ВІДКРИТТЯ ТРИПІЛЬСЬКОЇ КУЛЬТУРИ